Möte 2016-03-03
-
1
Protokoll LTS 2016-03-03
-
2
Preliminär föredragningslista LTS 2016-03-03
-
3
Bilder som visades vid LTS 2016-03-03
-
4
Justering
-
5
Fastställande av föredragningslista
-
6
Informationer
-
7
Ersättningsetablering, fysioterapi
-
8
Handlingsplan primärvård
-
Riksdagen har beslutat om ändringar i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner som innebär att läkemedel och andra förmånsberättigade varor ska vara kostnadsfria för barn som inte fyllt 18 år. Lagändringen gäller från 1 januari 2016 och omfattar även asylsökande barn och barn som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd. Syftet med ändringen är att utjämna hälsoskillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper.
Mot bakgrund av ovanstående beslutade landstingsfullmäktige den 16 februari om utökning av landstingsstyrelsens rambudget. Detta sker genom fördelning av det statsbidrag som landstinget får för läkemedelsförmåner. Den utökade ramen avser ersättning för primärvårdsläkemedel.
I ersättningsmodellen viktas ersättningen för primärvårdsläkemedel utifrån förväntad kostnad för olika åldersgruppers läkemedelsförbrukning. För att kompensera hälsocentralerna för ökade läkemedelskostnader i åldersgrupperna 0-6 år respektive 7-19 år förutsätts en förändring av den viktade ersättningen för primärvårdsläkemedel. -
10
Verksamhet för arbetsförmågeutredningar, AFU
-
11
Läkemedelsmål i Västerbotten 2016
-
12
Egen vårdbegäran. Uppföljning hösten 2015
-
13
Regiongemensam upphandling av läkemedelsförsörjningstjänster och läkemedelstillverkning
-
14
Västerbottens läns landstings spjutspetsmedel för kliniskt inriktad forskning 2016-2018
-
15
Kollektivtrafikplan 2017-2019
-
16
Gemensam beställningscentral Västerbotten
-
17
Reviderad delegationsordning till tjänstemannaorganisationen
-
18
Landstingsstyrelsens plan för genomförande av uppsiktsplikt 2016, revidering
-
19
Donationsstiftelerna Samfond för patienter vårdade vid Norrlands universitetssjukhus, Johan Albert Marklunds Frisängsfond, Häradshövding H Rogbergs Minnesfond samt Willy Landsbergs stiftelse. Årsredovisning 2015
-
20
Arkivleveranser, externa vårdgivare
-
21
Planerings- och budgetprocessen inför 2017. Tids- och aktivitetsplan
-
Landstingets revisorer har i en skrivelse till landstingsstyrelsen den 18 juni 2015 överlämnat missivet och promemorian ”Uppföljande granskning av lönetillägg”, för kännedom. 2011 gjordes en motsvarande granskning som visade att kontrollerna av lönetillägg behövde bli bättre. Revisorerna konstaterar att förbättringsåtgärder har vidtagits med anledning av 2011 års granskning, men att det fortfarande finns områden för förbättrad kontroll. Bland annat har granskningen visat på brister vad gäller vilken mån det av landstingets personaladministrativa system Personec P framgår beslutsfattare, vilken tidsperiod tillägget avser och av vilken orsak tillägget utgår. Landstingsstyrelsen bör enligt granskningen initiera ett antal åtgärder.
Förslag till yttrande har upprättats. Av förslaget framgår bland annat att man år 2012 i landstinget gjorde en översyn beträffande tillämpning av lönetillägg och att tjänstemannaledningen fattade beslut om att skapa ett enhetligt förhållningssätt för hela landstinget. Detta, tillsammans med de normer som framgår av landstingets regelverk och som revisorerna hänvisar till, är de formella grunderna för hur beslut kring lönetillägg ska hanteras. Med anledning av revisorernas påpekande i sammanhanget föreslås att landstingsdirektören får i uppdrag att se över huruvida regelverk och rutiner har aktuell, formell beslutsstatus.
Vad gäller i vilken mån det av systemet framgår beslutsfattare, vilken tidsperiod tillägget avser och av vilken orsak tillägget utgår föreslås att landstingsdirektören får i uppdrag att tydliggöra och implementera en rutin för återkommande internkontroll i syfte att säkerställa att dessa uppgifter alltid finns och att uppgifterna är tydliga ur orsaks¬aspekt. -
23
Rutiner för kontroll av registrerade attestbehörigheter. Återrapportering av uppdrag
-
Revisorerna har den 26 oktober 2015 överlämnat ett missiv med granskningsrapport nr 03/2015 till landstingsstyrelsen rörande en uppföljande granskning av landstingets inkassoverksamhet. Revisorerna har med anledning av rapporten hemställt om landstingsstyrelsens yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder.
Revisorerna har genomfört en granskning 2009 av landstingets inkassoverksamhet, vilken visade på att den interna kontrollen behövde utvecklas avseende regelverk och vissa rutiner. I den uppföljande granskningen 2015 konstaterar revisionen att landstingets regelverk för kreditregler är från 2009. Vidare anges att regelverket är otydligt gällande förutsättningarna vid godkännande av amorteringsplaner mm. Åtgärder som vidtas i ett ärende är personberoende och tidpunkten för när olika brev skickas ut varierar.
Med anledning av de konstaterade bristerna har revisorerna lämnat en ett antal rekommendationer till landstingsstyrelsen.
Ett yttrande har lämnats, i vilket landstingsstyrelsen redogör för de åtgärder som förvaltningen planerat för att komma till rätta med de brister som revisionen uppmärksammat i granskningen.Bilagor
-
Revisorerna har den 24 november 2015 till landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden överlämnat ett missiv med granskningsrapport nr 09/2015 rörande en uppföljande granskning av ärendeberedning. Revisorerna har med anledning av rapporten hemställt om landstingsstyrelsens och hälso- och sjukvårdnämndens yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder.
Revisorerna har genomfört granskningar 2010, 2012 och 2014 av ärendeberedningsprocessen. I granskningarna identifierades stora brister i processen med att bereda ärenden inför politiska beslut.
I den uppföljande granskningen konstaterar revisionen att det är positivt att landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden år 2015 beslutat om rutiner för hur ärenden ska beredas. Däremot anser revisonen att dessa inte är tillräckligt utvecklade. Av granskningen framgår även att det fortfarande råder otydlighet angående ansvarsfördelningen kring kvalitetssäkringen samt att förvaltningen i vissa delar inte följer rutinen.
Med anledning av dessa konstaterade brister lämnar revisorerna nedanstående rekommendationer till landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden:
1. Revidera rutinerna för ärendeberedningen enligt följande;
- Förtydliga att det inför landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden är landstingsdirektören som är ansvarig för ärendeberedningen.
- Se till att verksamhetskunniga och specialister används vid ärendeberedningen.
- Förtydliga vem som har ansvar för vad i beredningen.
2. Ge landstingsdirektören i uppdrag att med jämna mellanrum utvärdera rutinerna och processen för ärendeberedningen.
3. Ge landstingsdirektören i uppdrag att utarbeta en plan för utbildning av förvaltningen avseende ärendeberedning, krav på tjänsteskrivelser m.m.
Ett yttrande har upprättat, i vilket landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden redogör för planerade och redan utförda åtgärder avseende ärendeberedningen.Bilagor
-
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
Stockholms tolkförmedling AB. Ansökan om överprövning av upphandling. Yttrande över aktbilaga 22.pdf431kb Ladda ner dokument
-
Stockholms tolkförmedling AB. Ansökan om överprövning av upphandling. Yttrande över aktbilaga 26.pdf652kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
306kb Ladda ner dokument
-
903kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
990kb Ladda ner dokument