Möte 2016-04-26
-
2
Preliminär föredragningslista LTF 2016-04-26--27
-
3
Vidtagna åtgärder
-
4
Placeringslista
-
5
Logi LTF 2016-04-25--27
-
6
Sammanträdets öppnande
-
8
Anmälan av inkallade ersättare i landstingsfullmäktige
-
9
Upprop
-
10
Val av protokollsjusterare samt plats och tid för justering
-
11
Anmälan av interpellationer
-
12
Anmälan av frågor
-
13
Anmälan av motioner
-
14
Besvarande av interpellationer
-
15
Information om MONICA-studien
-
16
Motion nr 18-2014 från Betty-Ann Nilsson (KD). Synprövning hos barnavårdscentral vid 5,5 års ålder
Betty-Ann Nilsson (KD) föreslår att landstingsfullmäktige beslutar att synkontroller på barn i Umeå och södra Lappland på nytt återgår till barnavårdscentralen och görs vid 5,5 års ålder för att få en jämlik och rättvis vård i länet.
Synkontroll görs av barnavårdscentralen på alla 4-åringar i länet, därefter ser uppföljningen lite olika ut. I Skellefteå gör barnavårdscentralen även synprövning på alla barn som är fem och ett halvt år medan man i Umeå och södra Lappland har låtit kommunerna överta dessa kontroller. De sker då i förskoleklass under höst- eller vårtermin, undersökningen kan dröja bland annat på grund av hur stora förskoleklasserna är. Barnen kan då ha fyllt sju år innan synkontroll görs, vilket kan vara förödande för de barn som har en synnedsättning som inte uppmärksammats tidigare.Bilagor
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
17
Motion 6-2015 från Nicklas Sandström (M), Marianne Normark (L), Ewa-May Karlsson (C) och Birgitta Nordvall (KD)l. Inrätta ett snabbspår för äldre på akutmottagningarna
Nicklas Sandström (M), Ewa-May Karlsson (C), Marianne Normark (L) och Birgitta Nordvall (KD) har i en motion till landstingsfullmäktige föreslagit att ett snabbspår införs för äldre på länets akutmottagningar. Motionärerna vill att äldre multisjuka ges ett snabbspår på akuten rakt in till den specialistavdelning där den specifika kompetensen finns.
Ett förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår bland annat att flera utvecklingsprojekt pågår med syfte att underlätta för äldre patienter att snabbare få rätt vård på rätt vårdnivå.Bilagor
-
326kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
18
Motion nr 8-2015 från Marianne Normark (L) m.fl. Psykiatrisk akutbil avstigmatiserar psykisk ohälsa
Marianne Normark, Carin Hasslow, Nicke Grahn, Thommy Bäckström, IngMarie Westh och Jens Wennberg, samtliga (L), har i en motion till landstingsfullmäktige föreslagit att det införs ett försök med psykiatrisk akutbil i Västerbottens läns landsting. De menar bland annat att det inte är kriminellt att drabbas av psykisk sjukdom och att det då ger helt fel signaler när det är polisen istället för vården som möter patienten när denne mår som sämst. Syftet med akutbilen är att från början kunna ge patienter med akut psykisk sjukdom omhändertagande från vården.
Ett förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår bland annat att man bedömer att en psykiatrisk akutbil inte är den satsning som på bästa sätt skulle gagna tidigt omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa av följande tre skäl:
Det är oftast bättre att personal som redan känner patienten söker upp eller kontaktar patienten vid akut försämring.
Akutbilen har begränsningar eftersom vårdpersonal inte får tillgripa tvångsåtgärder.
Det finns en risk att akutbilen kommer att användas för problem som ligger utanför psykiatrins ansvar. Det är många gånger avsaknad av sociala insatser som påverkar måendet. Det kan i sin tur leda till akuta psykiatriska bekymmer och försämring som leder till inläggning på jourtid. Det är därför viktigt att kommunens socialtjänst också har akutbemanning utanför kontorstid.Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen har beslutat om ändringar i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner som innebär att läkemedel och andra förmånsberättigade varor ska vara kostnadsfria för barn som inte fyllt 18 år. Lagändringen gäller från 1 januari 2016 och omfattar även asylsökande barn och barn som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd. Syftet med ändringen är att utjämna hälsoskillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper.
Mot bakgrund av ovanstående beslutade landstingsfullmäktige den 16 februari om utökning av landstingsstyrelsens rambudget. Detta sker genom fördelning av det statsbidrag som landstinget får för läkemedelsförmåner. Den utökade ramen avser ersättning för primärvårdsläkemedel.
I ersättningsmodellen viktas ersättningen för primärvårdsläkemedel utifrån förväntad kostnad för olika åldersgruppers läkemedelsförbrukning. För att kompensera hälsocentralerna för ökade läkemedelskostnader i åldersgrupperna 0-6 år respektive 7-19 år förutsätts en förändring av den viktade ersättningen för primärvårdsläkemedel. -
23
Landstingsfullmäktige, arbetsordning. Revidering
-
24
Västerbottens läns landstings policy
-
Kommuninvest ekonomisk förening ägs och styrs av svenska kommuner och landsting. Föreningen bedrivs helt utan eget vinstintresse och utlåningen sker enbart till svensk kommunsektor. Av totalt 310 kommuner och landsting är 280 medlemmar.
Västerbottens läns landsting, och övriga landsting som ingår i Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, står inför en investering av ett antal flygplan. Inledningsvis var tanken att kommunal-förbundets finansiering av flygplanen skulle ske via upplåning i Kommuninvest, vilket föranledde att Västerbottens läns landsting påbörjade en ansökan om medlemskap i föreningen.
Vid landstingsfullmäktige den 16 februari 2016, § 22, återremitterades ärendet om medlemsansökan, då nya förutsättningar framkommit i ärendet som behöver prövas innan landstingsfullmäktige slutligen tar ställning i ärendet. Bland annat har ett antal landsting aviserat att de inte längre avser att nyttja Kommuninvest för finansieringen av flygplan utan tänker sig andra finansieringsalternativ.
Oberoende av kommunalförbundet Svenskt Ambulansflygs val av finansieringsmodell för inköp av flygplan, framstår ett medlemskap i Kommuninvest som fördelaktigt för Västerbottens läns landsting.
Ett medlemskap i föreningen innebär bl.a. tillgång till;
- Konkurrenskraftiga lån med lågt risktagande
- Direkt access till räntemarknaden
- Trygg likviditetsförsörjning
- Finansiell rådgivning och webbaserade analysverktyg
- Nätverk och kompetensutveckling
- Medlemsinflytande
- Årlig överskottsutdelning
Västerbottens läns landstings medlemsinsats på 10.494.480 kronor bokförs som aktier och andelar i balansräkningen och påverkar således inte resultatet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Landstingets revisorer har granskat den verksamhet som landstingsstyrelsen, folkhögskolestyrelsen och nämnder har bedrivit under år 2015. Revisionen bedömer att landstingets styrelser och nämnder i allt väsentligt har bedrivit sina verksamheter på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Bilagor
-
Bilagor
-
452kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
29
Besvarande av frågor
-
Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
767kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
592kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
491kb Ladda ner dokument
-
737kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument